
20 Jaar Werkman de Jong: van zolderkamer tot florerend bedrijf

De afgelopen 10 jaar:
Vanaf 2015 is Werkmandejong gestaag doorgegroeid naar de huidige omvang. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?
Jan: “In 2010 hebben we met de ontwikkeling van onze visie en kernwaarden, de basis gelegd voor alles wat we doen. Deze is tot op de dag van vandaag bepalend voor wie we aannemen, waar we in uit willen blinken maar ook wat ons middellange termijn doel is als organisatie. Zo hadden we begin 2015 als doel gesteld om in drie jaar het aantal Werkmandejongers te verdubbelen. Als je zo’n stip op de horizon zet, dan zij we gedreven genoeg om dat ook te willen bereiken”.
Bas: “Ja, dat was een mooi doel en we wisten het ook te realiseren. Dat hebben we goed gevierd in de Oostenrijkse sneeuw met alle collega’s. Dat was echt een memorabel moment”.
Jan: “Dat was gaaf inderdaad! Maar vooral ook omdat het met collega’s was die allemaal perfect bij ons pasten. Verdubbelen is op zichzelf niet zo’n kunst maar wel met gedreven, echte mensen die plezier en saamhorigheid ook belangrijk vinden, Kortom ze moesten het Werkmandejong-DNA bezitten”.

Maar 60 is nog geen 100?
Jan: “Zeker, maar daarna zijn we op dezelfde voet verdergegaan. We hebben in 2017 weer een nieuw Gewaagd Doel geformuleerd. Kort gezegd wilden we in 2024 nummer 1 worden bij Great Place to Work (GPtW). Dit heeft ons heel erg geholpen om nog meer focus te leggen op het creëren van medewerkerswaarde. Dat heeft denk ik een mooie aanzuigende werking gehad in de verdere groei”.
Bas: “Dat denk ik ook. Ook onze Werkmandejong Academy om onze collega’s te helpen bij persoonlijke groei, had een positief effect. Allemaal zaken waar onze klanten van mee profiteren. En we hebben onze detacheringspropositie verder uitgebreid met Finance en HR professionals. Dat had ook effect op de verdere groei”.

Nummer 1 Great Place to Work, ambitieus! En, hebben jullie dat gerealiseerd?
Bas: “Helaas hebben we ons doel net niet gehaald. 5 jaar achtereen hebben we de top 10 behaald, waarvan 3 maal op rij tweede. Dat was jammer natuurlijk. Met onze sportmentaliteit zijn we normaal gesproken niet blij met een tweede plek. Maar de onderzoeken van GPtW hebben ons wel enorm geholpen onze medewerkerstevredenheid verder te vergroten. Uiteindelijk vonden we dat nog veel belangrijker. We wisten nu aan welke knoppen we moesten draaien om de medewerkerswaarde verder te vergroten en als organisatie nog meer te professionaliseren. Dat zijn dan ook zeker hoogtepunten in de afgelopen jaren”.

Nieuwe koers
Vanaf 2021 hebben jullie zelf meer afstand genomen en vanaf 1 januari jongstleden hebben jullie een nieuwe Directie benoemd in de personen van Alex, Bram en Ruud. Waarom hebben jullie dat gedaan?
Jan: “Ja, mooi hè! Daar zijn we ook best trots op dat we dit hebben kunnen realiseren. Na corona merkten we dat een aantal zeer loyale en goed presterende collega’s aan de deur stonden te kloppen om de Directievoering over te gaan nemen. Zelf waren we na 16 tropenjaren ook wel toe aan wat meer afstand. Daniëlle heeft toen eerst het stokje van Algemeen Directeur overgenomen. Daarna hebben we de nieuwe Directie geleidelijk opgeleid om de organisatie te gaan aansturen. Daar zijn ze nu klaar voor. Het mes snijdt aan twee kanten. Het biedt hen geweldige kansen om zich verder te ontwikkelen en ons de mogelijkheid om naast Werkmandejong ook andere dingen te doen”.
Bas: “Ja, echt geweldig dat dit gelukt is. Met deze nieuwe Directie, maar ook de verhuizing naar een nieuw pand aan de Bonnetstraat in Ede, de recente investeringen in onze rebranding en in de interne organisatie, maken dat we klaar zijn om in de toekomst weer verder te groeien”.

WDJ in de toekomst
Mooi bruggetje naar mijn laatste vraag, hoe staat Werkmandejong ervoor in 2030 als jullie 25 jaar bestaan?
Jan: “Ik hoop dat Werkmandejong dan nog steeds een sterke reputatie heeft als zakelijke dienstverlener en dat de kernwaarden en cultuur behouden zijn gebleven”. Bas: “Het zou natuurlijk te gek zijn als we dan met een grote glimlach terug kunnen kijken op een spetterend feest omdat we ons nieuwe Gewaagd Doel dan ook weer gerealiseerd hebben (groei naar 130 gedreven Werkmandejongers). Verder hoop ik dat wij slechts nog actief zijn in een adviserende rol omdat onze huidige Directie volledig ‘in control’ is en zij de loyale klantenportefeuille nog verder hebben uitgebreid omdat onze collega’s nog steeds iedere dag het verschil maken op hun opdrachten”.